Milionowy turysta 2015 zwiedził Kopalnię Soli „Wieliczka”

sierpien Image Banner 750 x 100

Wielicką kopalnię odwiedził tegoroczny milionowy turysta. Szczęście uśmiechnęło się do Agnieszki Santos-Jose z Wielkiej Brytanii. – Międzynarodową sławę podziemia zawdzięczają nie tylko swym unikatowym walorom kulturowym i przyrodniczym, ale też bogatej ofercie turystycznej, leczniczej, eventowej – mówi Kajetan d’Obyrn, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” SA. – Wszystko wskazuje na to, że rok 2015 będzie rekordowy – spodziewamy się nawet 1 mln 350 tys. gości. Milionowego turystę witamy ponad dwa tygodnie wcześniej niż w roku ubiegłym. 

– Jestem zaskoczona i szczęśliwa! Do Polski przylecieliśmy na ślub, przy okazji postanowiliśmy trochę pozwiedzać. Wielicka kopalnia jest w każdym przewodniku – koniecznie chcieliśmy pokazać ją naszym dzieciom – mówiła milionowa turystka. Pani Agnieszka pochodzi z Poznania. Rodzinę założyła jednak w Wielkiej Brytanii. Na Trasę turystyczną wybrała się w towarzystwie męża oraz dzieci – 7-letniej córki oraz 3-letniego syna.

Na panią Agnieszkę czekała beczka soli – uroczystość nie mogła bowiem obyć się bez wielickiej soli, która symbolizuje gościnność i przyjaźń. Specjalnie dla milionowego gościa w pracowni wielickich górników-rzeźbiarzy powstał solny krasnal. Wśród nagród były też kosmetyki z najnowszej linii produktów na bazie wielickiej solanki oraz voucher na usługi i produkty kopalni: pani Santos może wybierać spośród trzech propozycji (zwiedzanie Trasy Turystycznej, Trasy Górniczej oraz tężni, zaproszenie na podziemnego Sylwestra i jeden z koncertów lub pobyt w uzdrowisku wraz z noclegiem na głębokości 135 m).

Milion nie jest dziełem przypadku

wręczenie upominków milionowemu turyście w kopalni soli WieliczkaW samym tylko sierpniu kopalnię zwiedziło 201 tys. turystów, co oznacza, że był to najlepszy pod względem liczby gości miesiąc w całej historii solnego zabytku. Od stycznia do sierpnia najliczniejsi wśród odwiedzających kopalnię obcokrajowców byli Brytyjczycy – przyjechało ich w 2015 roku 55,4 tys. osób (wzrost o 9% w porównaniu z rokiem minionym). Na drugim miejscu znaleźli się Niemcy z liczbą 43,6 tys. zwiedzających (wzrost o 6%), na trzecim Włosi – 40,8 tys. turystów, na czwartym Hiszpanie – 38,1 tys. osób (wzrost o 36%). Na kolejnych miejscach byli Francuzi – 34,9 tys. turystów, Amerykanie – 24,9 tys. odwiedzających i Koreańczycy – 22,9 tys. osób. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Szwedzi, Węgrzy i Rosjanie. Wśród gości kopalni nie zabrakło również turystów z odległych zakątków świata, m.in. Malezji, Rwandy, Kostaryki, Bahrajnu.

Ponad milion zwiedzających każdego roku to nie przypadek. Kopalnia Soli „Wieliczka” w zasadzie mogłaby odcinać kupony od sławy – jest wszak zabytkiem z listy UNESCO, niemniej nie osiada na laurach. W jej ofercie co rusz pojawiają się nowości, a zwiedzający mogą zobaczyć kolejne górnicze wyrobiska. – W ostatnich latach do Trasy Turystycznej została włączona m.in. komora Witosa, w której urządziliśmy podziemny plac zabaw – wyjaśnia prezes Kajetan d’Obyrn. – Nie słabnącym zainteresowaniem turystów cieszy się multimedialna ekspozycja w komorach Lill Górna i Kazanów z jedynym na świecie podziemnym kinem 5D. Nie brakuje też chętnych na wędrówkę Trasą Górniczą. – podkreśla.

– Kopalnia Soli „Wieliczka” rozwija również działalność uzdrowiskową – dodaje Marian Leśny, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Trasa Turystyczna. – W ubiegłym roku podziemne sanatorium wzbogaciło się o dwie komory (Boczkowskiego i Smok). Na powierzchni uruchomiliśmy tężnię – od połowy marca, kiedy to tężnia ruszyła po zimowej przerwie, z solankowych inhalacji skorzystało już ponad 100 tys. osób.

Badanie ruchu turystycznego w roku 2014 sporządzone na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wykazało, że jednym z trzech najatrakcyjniejszych w naszym województwie miejsc jest Kopalnia Soli „Wieliczka”. Zwiedzanie tematyczne, zwiedzanie dla dzieci, różne trasy, liczne wydarzenia kulturalne, uzdrowisko i tężnia, baza noclegowa (również podziemna), doskonała gastronomia, wreszcie bogactwo solnych produktów sygnowanych logo wielickiej kopalni – naprawdę jest w czym wybierać.

zdjęcia: fot. T. Kordula / materiały prasowe

sierpien Image Banner 750 x 100 1

Dodaj komentarz